Köpvillkor
Frakt- och leveransvillkor
Vi skickar inom ca 2-5 arbetsdagar efter mottagen order, detta förutsatt att varorna finns på lager. Vi skickar med DHL Servicepoint / Paket / Stycke, beroende på sändningens volym och eller vikt. Sändningar till privatpersoner levereras till närmaste DHL Servicepoint. Närmaste Servicepoint väljs automatiskt men du har möjlighet att ändra detta om du kontaktar oss i förväg. Sändningar till företag levereras till företagets registrerade adress. Avisering sker med SMS till mobiltelefon eller via e-post. Vi anger i första hand mobilnummer för avisering, har vi inte tillgång till mobilnummer aviserar vi automatiskt via e-post på adressen som angavs vid beställningen.
Ångerrätt: Enligt distans och hemförsäljningslagen har du 14 dagars ångerrätt. (Gäller endast privatpersoner.) Ångrar du ditt köp och vill returnera varan måste förpackningen vara oskadad och produkten oanvänd. Kunden betalar alltid kostnaden för returen. IMEX Agency säljer inte produkter eller tjänster till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse och underskrift.
Returer
Kontakta alltid IMEX Agency innan du skickar en vara i retur. Returer skall alltid skickas direkt till oss (adress). Återsänd aldrig varan mot postförskott eller efterkrav, vi löser inte ut dessa paket. Returer betalas av kund. Returer skall skickas med spårbar försändelse inte som t.ex. brev. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss av kunden. Det är du som kund som ansvarar för att returen kommer till oss.
För ej uthämtade varor debiteras en returavgift på 250 kr för fraktkostnader och administration som betalas av kunden. Liggetiden på DHLs utlämningsställe är två veckor, därefter returneras det automatiskt till oss. Alla beställningar får SMS eller mail från DHL när paketet finns att hämta på utlämningsstället. Du får sedan två SMS och ett brev skickat hem till dig som påminnelse. Du har som mottagare alltid det yttersta ansvaret för att paketet hämtas ut. Att låta paketet gå i retur är inget skäl för öppet köp eller att man ångrat sin beställning enligt villkoren för ångerrätt.
Priser
Alla produktpriser är i SEK och inkl. svensk moms. Frakt tillkommer på alla priser. Frakten beräknas på vikten och eller volymen. Vi reserverar oss för felaktigheter i priser. Vi förbehåller oss rätten att kompensera oss för ökande kostnader utanför vår kontroll, t.ex. ökade transportkostnader, valutaförändringar eller ökade råvarupriser. Vi förbehåller oss också rätten att genomföra prisjusteringar löpande, utan informationsskyldighet eller särskild avisering till kund.
Force Majeure
Händelser så som krig, naturkatastrofer, strejk, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från leverantörer, ändrade leverantörsvillkor, fördyrande omständigheter eller liknande jämförbara händelser utanför IMEX Agency (*.imexa.se) kontroll, vilken inte skäligen kan förutses, skall force majeure tillämpas. Detta innebär att alla förpliktelser, köpvillkor och avtal samt krav på och mellan säljare och köpare upphör.
Äganderättsförbehåll på kreditköp (fakturering)
Alla produkter tillhör leverantören och säljaren (IMEX Agency) till full betalning erlagts från kunden (köparen).
Betalningsalternativ faktura (privat och företag)
Företag kan handla mot faktura, 30-dagar netto (kreditupplysning görs). Påminnelseavgiften vid obetald faktura är 60 kr. Dröjsmålsräntan efter förfallodatum är 24%. Du godkänner att vi kontrollerar betalningsanmärkningar på organisationsnummer och att IMEX Agency bestämmer kreditgränsen.
Betalning med Payson (kort- och direktbetalning)
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.
Småorder
Vi expedierar för närvarande inte beställningar med ett varuvärde under 98 kr inkl. moms (exkl. frakt).
Miljö & förpackning
Vi jobbar aktivt för minsta påverkan på miljön. Vi använder alltid, i den mån vi kan, returemballage för inpackning av sändningar till våra kunder.
Företagsvillkor
Leveransvillkor, fritt vårt lager, om inget annat avtalats. Betalningsalternativ efter godkänd kredit: 30 dagar netto. Betalning oss tillhanda senast på förfallodagen. Efter förfallodagen debiteras fodringens totala belopp med referensränta + 24%, samt en påminnelseavgift på 60:- Paket inte mottaget vid utkörning eller kund ej på plats: avgift om 250:- netto debiteras kund på grund av ny utkörning, returhantering samt administration i ärendet. Vid ändrade fraktuppgifter pga. felaktig leveransadress debiteras kund 250:- netto. Reklamationer returneras av kunden och krediteras vid godkänd reklamation. Parterna skall ingå sekretess om affärens innehåll och information som vid t.ex. offertförfrågan till IMEX Agency. Inget av parterna har rätt att delge tredje part information om innehållet som kan skada den andra parten. För företag gäller köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver
Beställningar
Genom att godkänna och bekräfta beställningen är denne (registrerad kund eller gäst) bunden till detta köpvillkor. Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Om beställaren (den registrerade kunden) är under 18 år krävs målsmans tillstånd och godkännande för att handla. Detta skall lämnas till IMEX Agency skriftligen (se kontakta oss för adress). Beställningar får inte göras i andra personers namn, juridiska och eller företagsnamn (bolag).
Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist skall i första hand lösas mellan de tvistande parterna (säljare och köpare). Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.
Personuppgifter
Vi arbetar utifrån personuppgifterslagen (PuL), SFS 1998:204 som gäller sedan den 24 oktober 1998, när vi lagrar information om våra kunder. Vi kommer att lagra personuppgifterna digitalt för att förenkla vidare försäljningar, behålla vår kundrelation samt för marknadsföringsändamål. Personnummer behövs endast vid fakturering då kreditupplysning görs, annars lagras endast födelsedagsdatum. Vi varken överlåter eller säljer dessa uppgifter till tredjepart. Om du önskar radering av uppgifterna ur kundregistret, ber vi dig kontakta oss skriftligen.
Reklamationer
Du har som kund till IMEX Agency, rätt att häva köpet av en produkt eller tjänst om produkten eller tjänstens egenskaper ej överensstämmer med det som avtalats. Reklamationen bör ske inom skälig tid (två månader). Du måste kontakta oss inom denna tid. IMEX Agency ersätter alla defekta varor.
Säkra betalningar
Väljer du betalningsalternativ Payson, sker all trafik krypterad via Payson. Vid transportskada ska du kontakta IMEX Agency inom tre dagar. Vid märkbar transportskada vid mottagande, ska detta noteras på fraktsedel. När du skickar in garantiärenden och reklamationer får inte varorna vara undermåligt förpackade. Returen ska skickas som spårbar försändelse och inte som t.ex. brev. Du ansvarar för att paket kommer fram till oss. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss. IMEX Agency förutsätter sig rätten att kräva ersättning för transportskador som uppstår vid frakter till oss. Transportskador ska alltid reklameras av den mottagande parten.
Övrigt
IMEX Agency friskriver sig för eventuella tryckfel, felaktig produktinformation, samt fel i specifikation på samtliga produkter och tjänster på ehandel.imexa.se. Alla bilder och illustrationer kan ej garanteras återge exakt utseende eller funktion utan ska endast ses som illustration. Dessa köpvillkor kan komma att ändras utan föregående meddelande till besökare och och kunder.
Information om tvistlösning online i enlighet med Art. 14 Para. 1 av OTF (Online Tvist Beslut förordningen):
Europeiska kommissionen ger konsumenterna möjlighet att lösa online tvister enligt Art. 14 Para. 1 av ODR på en av deras plattformar. Plattformen ( http://ec.europa.eu/consumers/odr) fungerar som en plats där konsumenterna kan försöka nå uppgörelser utanför domstol på tvister som uppstår efter inköp via nätet och upphandling av tjänster.